Sunday, June 27, 2010

Big juggles, no troubles and dancing with myself

Jon:
Sommar på riktigt och ledig från jobbet. Vad kan då vara bättre än att ta ut lilla gjutjärnshunden på promenad. Jag följer inget som helst träningsprogram nu så vet aldrig riktigt vad som ska hända när jag kommer ut. Mycket lek blir det i alla fall. Tog med 32an ut och värmde upp med tvåhandswings. Över till enhandswings, cleans och snatchar. Siffrorna är inte så viktiga men jag försöker hålla balans mellan högern och vänstern i all fall. Sen jonglerande. 32an är betydligt lättare att jonglera med än både 16 och 24 - åtminstone så länge jag gör det med båda händerna. Greppet orkar inte riktigt på vänstern. Det är alltid lite darrigt under de första repsen. Det tar lite tid att hitta balansen, höjden och rätt rotation. Tekniken blir också lite annorlunda mot de vanliga swingarna. Mer squat än "hike pass".
Avslutade det hela med några korta stegar clean/push-press.
Just det här planlösa lekandet får mig att fundera på om man inte ska odla den träningsmetodiken. Tveklöst är det så att det finns plats för rigorösa program inom all typ av träning. Men ett komplement till den träningen kan också vara denna planlösa lek. Man kan ibland se den hos folk som är riktigt duktiga på att jonglera: större vikt på lek, kreativitet, "flow" och mindre vikt på "träning". Min tanke är att lägga in pass här och där som man inte alls bestämmer i förväg hur dom ska utföras utan bara låter kulan gå så obrutet från övning till övning som möjligt. Tänk kettlebellparkour.

RKC Danmark 2010 - del 3


Jon:
Lördag. Träningsvärk. Baksidan av låren. Ner till frukostrummet och morsa på fler trötta RKC-to-be nyllen. Inte riktigt vara sugen på frukost men veta att det nog är bäst att fylla på. Bussen till träningscentret tog en ny och längre väg.
Dagens övningar involverade clean, press och snatch. Cleanbiten sköttes utmärkt av Dennis Frisch. Det är ju annars en övning som känns lite undanskuffad. Som att den bara är där för att få upp kulan i rack för att sen kunna göra något annat. Därför ser den ju också lätt ut som den gör: lite slapp och med alldeles för mycket "bump" ned i racket. Den är dock värd ett bättre öde än så. Framförallt om man slutar betrakta den bara som en transitrörelse. Det är en övning där man kan kan köra ganska tungt om man inte tvunget ska pressa kulan efteråt. Jag som knappt kan pressa 32 kg kan ändå cleana 40 kg. Bra sätt att börja jobba med tyngre vikter alltså. Det är förresten ett sätt som jag börjat tänka runt vikt: att byta mer friskt. Det är lätt hänt att man fastnar på "sin" vikt och gör alla övningar med den. "Min" vikt är t.ex. 24 kg. Jag cleanar, pressar, swingar, snatchar och gör TGUs med den trots att belastningen i dessa olika övningar skiljer sig väldigt mycket åt. Att pressa 24an motsvarar ungefär att swinga 40an eller att cleana 32an i ansträngning. Så varför inte göra det i stället? Att låta vissa övningar visa vägen för andra. Tvåhandswingar med 32an leder till enhandswingar och cleans. Dessa kombinerade med TGUs och overhead-holds leder så småningom till snatches och pressar. När snatches och pressar sitter där så swingar man redan ledigt 40 kg och har på så sätt börjat förbereda kroppen för nästa steg. Det här är säkert självklarheter för alla andra där ute men någon måste också vara sist med att förstå.
Dennis höll hursomhelst en eminent cleanlektion. Som vanligt med fokus på kroppsanspänning framförallt i gluteus, mage och lats. Axlarna fastsugna mot kroppen och knäskålarna uppdragna. Ett annat grymt tips är att inte cleana till bröstet utan till magen. Alltså att inte sikta på rackposition utan lägre. Det gör att man automatiskt inte "bumpar" kulan mot underarm och axel utan att den vackert lägger sig på plats som ett litet fågelbo.
Cleanens ständiga följeslagare är - på gott och ont - pressen. Enter Geoff Neupert. Pressen är verkligen biomekanik 101. Kroppen som en pelare. Underarmen vinkelrät mot underlaget. Det är också den övning som jag förstår sämst. När man tittar på duktiga kb-utövare blir det extremt tydligt att styrkan i pressen inte kommer från stora muskler utan från god teknik. Rätt taniga killar pressar 48 kg på en arm. Man känner det också när man själv tränar. Jag pressar som allra bäst efter att kanske ha gjort 5 stegar utan att gå till max. Då går 32an upp utan att det är något större problem. Testar jag ouppvärmd så sitter den som fastgjuten i rack. Vänstern funkar inte alls med 32an och kräver mycket mer jobb än högern för att alls komma igång. När jag pressar med högern så kan jag applicera den teknik som jag lärt mig och få den att fungera. Detta gäller i synnerhet att stänga till allt energiläckage genom anspänning särskilt i låren, gluteus och magen. För vänstern funkar det inte riktigt än, åtminstone inte med tyngre vikter. Något som jag dock har väldigt svårt för att förstå är "packing the shoulder" i pressen. Både i swingen och i TGUn förstår jag mycket väl varför latsen ska vara tighta och axeln nere. Men i pressen får jag inte riktigt till det. Jag får också lära mig motsatsen på Crossfitten: att axlarna SKA pressas upp i toppläget. Det känns också för mig mer naturligt. Vissa skillnader kanske kommer från att pressa skivstång vs. att pressa kettlebell. Någon som har tankar om det här?
Vid det här laget börjar också huvudet bli så fullt av teori och kroppen så korrigerad att saker börjar flyta ihop en smula: "tight glutes, eyes forward, happy face, brace your abs, kneecaps up, TIGHT GLUTES, bendyourbackhappyfacerelaxtensetightfistcrushthehandleetcetcetc......
Välkommet med lunch alltså. Känslan av att vara halvvägs infann sig en smula. Mina händer var fortfarande hela om än rätt slitna och trötta. Greppet började bli en major issue. Det kändes lite oroande med tanke på att dagens sista del var vikt åt snatchen. Men, som sagt, än så länge höll allt ihop så allt var skönhet på denna kust.
Uppvärmningen inför snatchblocket blev två timmars squat. Inte så mycket att säga om det förutom: öppna höfterna! Squaten är väl kanske inte kungen av kettlebellövningarna utan kanske snarare ett instrument för att just öppna upp höften och "hitta" resten av kroppen, känna och behålla svanken, hitta balansen på hälarna osv. Racksquats kan iof vara riktigt pissiga. "Fran" med två 20 kg kulor måste vara riktigt roligt.
Sen då till snatchen. Enter Kenneth Jay. Undrar hur det kommer sig att snatchen liksom blivit kungen av kettlebellövningarna? Varken jag eller RKC-samhället i stort tycker väl att det egentligen är den "bästa" övningen. Swingen är ju t.ex. mycket mer användbar. Det är mer grundläggande, betydligt lättare att lära ut och kan köras mycket tyngre. Den ställer heller inte alls lika höga krav på händerna som snatchen gör. Ändå är det snatchen som alla verkar gå igång lite extra på. Är det för att den syns, för att kulan rör sig så långt? Lite hänger det väl förstås ihop med snatchtestet och SSSTs rykte.
Snatchen är rätt svår att lära ut. De flesta andra övningar kan man korrigera under tiden genom att klämma, putta, hålla osv. men när någon snatchar vill man inte riktigt vara i den omedelbara närheten. Det är lite som att cykla utan stödhjul. När swing, enhandswing och highpull sitter så är det bara att ge några sista tips om hur sista delen av rörelsen och låsningen ska se ut och sen köra. Snatchar gör man ensam. Det här blev också tydligt på Kenneth Jays genomgång. I mycket större utsträckning än på de tidigare genomgångarna bestod den här av ord snarare än regelrätta demonstrationer och korrigeringar. Vi började genomgången med vår snatchtestvikt vilket för de flesta var alldeles för tungt. När inte greppet håller längre så försämras tekniken radikalt. Efter en stund blev det uppenbart för alla och dom som ville fick byta ned sig. Just det här med att tvunget köra snatchar med sin testvikt var en av de saker som fick mig att börja fundera på snatchen och snatchtestets plats inom RKC. Det förvånade mig lite att Kenneth Jay som ändå valt än annan väg än maximal tyngd med Viking Warrior trots det väljer att köra så tungt på en teknikgenomgång. Det tyder på att snatchen inte riktigt utsätts för samma kritiska blick som de andra övningarna inom RKC. Att den har något av en omedveten särställning som kettlebellövningarnas heliga Graal.

Dagen avslutades med RKCs kanske mest upphausade program: Viking Warrior VO2max. Först räknar man ut sin egen kadens genom att under 5 minuter snatcha i ett högre och högre tempo för att under femte minuten gå "all in". Hur många man klarar under denna sista minut bestämmer sen vad ens egen takt under själva workouten ska bli. Min ligger sen tidigare på 8 vilket jag hamnade på nu också. Den här gången hade jag dock ganska lätt kunnat komma upp på 9 om det inte hade varit för att greppet dog. Det här är väl kanske också ett av de största problemen med VO2max workouten. Det är tänkt som träning för hjärta och lungor men det är oftast inte (för mig eller för Anna i alla fall) det som sätter gränserna för hur hårt man kan köra utan just om händerna håller eller inte. Visst, bättre teknik ger bättre resultat men då känns det enklare att köra samma upplägg men med en annan övning, typ burpees.
Det här är hursomhelst hemmaplan för både mig och Anna så det vara bara att köra. 40 minuter är målet men vi blev avblåsta långt innan dess. Piece of Cake! Händerna var dock Good Bye!! Öppna blåsor och Blood on the Bell. Nåja. Bara en dag kvar.

Wednesday, June 23, 2010

The human loop

Anna:
Det var ett bra boxningspass idag, mycket försvar. Blocka, vicka, blocka, rulla, rond efter rond. Det behövs eftersom jag får så jäkla mycket stryk på sparringpassen ha ha. Eller så får jag se till att faktiskt träffa ordentligt när jag kontrar. Jobbar på det, tro mig.

Sen bar det av till polestudion där jag, på grund av att jag känner mig lite överansträngd i armbågarna, mest körde yoga och diverse magövningar i stretchrummet. Men när gänget kommer igång ute på stängerna är det svårt att hålla sig borta och det blev lite shouldermountvariationer, några fortsatta magövningar på stången och ett geminitrick som jag aldrig prövat förr:


Det är faktiskt inte så krångligt som det ser ut. Dock strålade det till på ett jävligt obehagligt sätt i ländryggen (kunde jag kanske räknat ut innan). Tror att det har gått över nu. Annars kan ni bespetsa er på en redogörelse från naprapaten de kommande dagarna.

Jag filmade en av dagens magövningar och har, trots att jag borde gå och lägga mig, suttit uppe och lekt i iMovie och lagt till text och musik och fan och hans moster men det verkar ta hundra år att ladda upp så jag återkommer imorgon med videoklipp. Stay tuned.

Tuesday, June 22, 2010

Polynesian Turtle Tattoo

Tribal Leg Sleeve Tattoo

http://best-tattoo-google.blogspot.com/Tribal Leg Sleeve

Tribal lower back

http://best-tattoo-google.blogspot.com/Sexy Tribal lower back

Building the Gymnastic Body. Typ

Anna:
Tillbaka i gymnastikhallen igen. Lät hjulningarna vila lite idag och satsade på volter med trampett och handstående nedrullningar. För några veckor sen hävdade jag att jag börjat få kläm på nedrullningarna. Jag tar tillbaka allt och redovisar härmed dagsformen. Armarna ska vara raka under hela rullningen och det är inte rekommenderat att se ut som en pensionär i avslutet utan man ska upp direkt på två fötter och påbörja en ny.


Handstående nedrulling 1.0


Nu är det sommarstängt i hallen men jag har en hel del med mig att öva på under sommaren. Och när hösten är här ska jag göra rondater och hjula runt som en tioårig truppgymnast på speed. Typ.

Monday, June 21, 2010

Bloggandet - Den nya kvinnofällan?


Jon:
Det här projektet att skriva om hela RKCn går ju sådääär. Det räcker inte att som med "vanliga" inlägg bara ta 10 minuter och skriva vad man tänker. Man får räkna med en timmes skrivande och en timme har man ju inte. Men man kan ju inte heller skriva några "vanliga" inlägg innan man är klar med dom utlovade. Ingen dessert innan man ätit upp maten.
Men bloggen tolererar inga sådana tankar. Alla vet att bloggen är som en haj - den dör om den stannar. Och vem får då ta hand om bloggen när far i huset ägnar sig åt sofism? Självklart är det mor i huset. Den dagliga slitet med att lägga in bilder, formulera slagkraftiga rubriker och fixa finurliga formuleringar och hålla kontakten med resten av bloggosfären. Allt det där vardagliga pulandet som gör att världen håller ihop medan far vrider sina händer i skaparvånda och väntar på att tankarna ska bli tillräckligt grandiosa för att delas med övriga världen. Så blir bloggen vår tids kvinnofälla. När män har lärt sig att städa, tvätta, byta på ungarna och laga mat så flyttas patriarkatets högkvarter ut från det fysiska hemmet och in i det virtuella. Far i huset får skärpa sig!

Alltså: fortsättningen av RKCn kommer när jag har tid (midsommar kanske).
Till dagens övningar:
Jag var sugen på marklyft så det blev en tur till gamla goda Pro Gym. Där var allt sig likt (surprise!). Jag jobbade mig upp till 2:or på 120 kg och tog sen det ytterst mogna beslutet att inte fortsätta tyngre när formen började dippa. Kenneth Jay (och alla andra) talade en hel del om det här på RKCn, att se träning snarare som övning än som något annat. Ett Aristotelescitat som ofta dyker upp i dessa kretsar är: "We are what we do repeatedly". Om vi lyfter dåligt så lär vi oss lyfta dåligt. Om vi lyfter bra så lär vi oss lyfta bra. Kontentan är alltså att man bör sluta lyfta (eller vad man nu gör) när (helst innan) formen börjar förändras. Inga mer grispass alltså. Jag sympatiserar instinktivt med det här tankesättet. Problemet är bara att jag ju vill köra grispass här och var. Jag vet ju att jag kan lyfta betydligt mer än 120 kg. Jag får alltså börja tänka på det på ett annat sätt: Jag kan inte alls lyfta mer än 120 kg i marklyft för om jag tappar svanken så är det inte längre ett marklyft utan något annat. Ett marklyft är lika lite som något annat lyft bara att flytta en vikt från punkt A till punkt B. Det är att göra det på ett specifikt sätt.
Efter marklyftandet körde jag några viktade chins. Började på 10 kg och jobbade mig upp till två ettor på 40 kg. Avslutade till sist med några riktigt tjusiga l-sit chins.
Men inte nog med det. Det kliade i kettlebellnerven så när jag kom hem igen efter lunch på Råkultur så var det 32:an som fick sig en jävla resa (den och gräsmattan, man kan se kratrarna från månen). Snatchar, cleans swingar och en hel del lyckad juggling. Dessutom klarade jag en tvåa press med högern. Vänstern ligger efter som vanligt men nu behandlar jag den som ett surt barn och försöker leka igång den.

Ingen boxning, lite hopprep


Anna:
Jag har känt mig liten sliten i några dagar nu så jag bestämde mig för att inte boxas idag. Åkte hem och åt middag med min älskade make som jag i princip inte sett i vaket tillstånd sen månadsskiftet, bortsett från i gryningsljuset utanför en svartklubb i skogen i lördags.

Efter köttfärsbiffar och en stunds vilande på sängen med 50 cent i högtalarna tog vi en promenad i kvällssolen genom ett Fiskis fyllt av kids med sommarlov. Vilken stämmning! Vi övade lite dubbleunders på fotbollsplanen och körde lite vertikal handgång i Fiskis-monumentet. Och så gjorde vi några pistols också. Inte mycket träning för världen men pistolerna kommer nog kännas imorgon tror jag.

Privacy Policy

Privacy Policy for http://best-tattoo-google.blogspot.com/

If you require any more information or have any questions about our privacy policy, please feel free to contact us by email at muhammadahnab@gmail.com.

At http://best-tattoo-google.blogspot.com/, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information is received and collected by http://best-tattoo-google.blogspot.com/ and how it is used.

Log Files
Like many other Web sites, http://best-tattoo-google.blogspot.com/ makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol ( IP ) addresses, type of browser, Internet Service Provider ( ISP ), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses, and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies and Web Beacons
http://best-tattoo-google.blogspot.com/ does use cookies to store information about visitors preferences, record user-specific information on which pages the user access or visit, customize Web page content based on visitors browser type or other information that the visitor sends via their browser.

DoubleClick DART Cookie
.:: Google, as a third party vendor, uses cookies to serve ads on http://best-tattoo-google.blogspot.com/.
.:: Google's use of the DART cookie enables it to serve ads to users based on their visit to http://best-tattoo-google.blogspot.com/ and other sites on the Internet.
.:: Users may opt out of the use of the DART cookie by visiting the Google ad and content network privacy policy at the following URL - http://www.google.com/privacy_ads.html

Some of our advertising partners may use cookies and web beacons on our site. Our advertising partners include ....
Google Adsense
Commission Junction
Widget Bucks
Adbrite
Clickbank
Azoogle
Chitika
Linkshare
Amazon
Kontera


These third-party ad servers or ad networks use technology to the advertisements and links that appear on http://best-tattoo-google.blogspot.com/ send directly to your browsers. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies ( such as cookies, JavaScript, or Web Beacons ) may also be used by the third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertisements and / or to personalize the advertising content that you see.

http://best-tattoo-google.blogspot.com/ has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. http://best-tattoo-google.blogspot.com/'s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers' respective websites.

Sunday, June 20, 2010

Bouldering für Alle

Anna:
Klättring! Vilken grej. Jag följde med Moa och Robin från polestudion till Klättercentret i Telefonplan häromdagen och det var sjukt roligt. Det spännande att vara i en helt ny miljö. Man har ju besökt en del träningslokaler men det här var annorlunda på flera olika vis. Dels var det extremt luftigt och högt i tak. Skönt när man är van vid underjordiska källare som stinker av pungsvett och möglande kampsportsmattor och där takhöjden är anpassad för bergstroll och rullande brassar och så var det en skön, liksom lugn men lekfull stämning.

Hur som helst, jag visste inte vad jag hade att vänta när jag kom dit men kombinationen av taktik, teknik och styrka är magisk. Det är något helt nytt för mig att klura ut lösningar på trixiga problem samtidigt som mjölksyran stadigt pumpar fram i underarmarna, men de båda tillsammans ger varandra ytterligare en dimension. Liksom, tänka snabbt för att spara krut men inte heller stressa och kasta sig vidare utan jobba metodisk och effektivt uppåt. Så coolt. Tror att vi kör igen på torsdag.

Robin och Moa


Under sträng övervakning av Robin som just skällt på mig för att jag inte gjorde som han just visat. Ha ha ha.


Sammanbiten koncentration


Det ser kanske inte så svårt ut, och det var inte det för Robin kan jag säga. Men jag var ändå, som synes, mäkta nöjd när jag fick tag i greppet om kanten.


Efterår gjorde vi lite chins, frontlevers och handstående. Och jag fick ge en liten kettlebellinstruktion. Observera Moas perfekta form.

Thursday, June 17, 2010

Celebert besök

Anna:
Sveriges träningsdrottning Monika är på besök i stan och körde ett pass på Crossfit Nordic i kväll. Önskar att jag hade kunnat vara där och svettats i kapp! Om ni bor i Sveriges andra största stad och vill träna hårt och kul så kontakta henne med detsamma.

Wednesday, June 16, 2010

Galleries of girls tattoo designs

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

Tattoo design is very diverse and unique women

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/


http://best-tattoo-google.blogspot.com/

Beautiful Classic girls tattoos design

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

Skull tattoo designs for women

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

http://best-tattoo-google.blogspot.com/

Volvo - jag rullar!

Anna:
Som sagt, det är kroppsviktövningar som är månadens fluga. Så gårdagen spenderades i gymnastikhallen i Järfälla, kvällen idag i polestudion och väl hemma är det chins chins chins som gäller. Till och med coach Andreas verkar vara med på noterna och körde allsköns komplexa stabilitet- och stykeövningar på boxningen i måndags.

Hur som helst, en av målsättningarna inför sommaren är att få ordning på hjulningarna. Man blir bättre på det man övar och efter enträget stretande och gnetande i kombination med några mycket bra tips från coach Camilla så börjar rörelsen sakta likna ett hjul. Här är ett ärligt försök från gårdagens träning. Fan vad skönt det är när det går framåt!



Imorgon fortsätter kroppsviktsgalenskapen på Klättercenter i Telefonplan och på fredag är det dags för sparring igen och då jäklar ska de där två meter långa shootfighting-monstrena få känna på hela min kroppsvikt i den uppercut jag ska sätta i deras solar plexus. Be afraid. Be very afraid. Ha ha ha.

Tuesday, June 15, 2010

Handstående - helt enkelt

Anna:
I söndags hade vi en helt underbar träning. Helt oplanerad men bästa på länge. Det började med några lekfulla handstående armhävningar efter middagen som följdes av försök till handstand wallruns. Det hela urartade och efter ett tag hade vi skapat vårt eget tumblinggolv med bäddmadrass och kuddar på golvet och körde diverse gymnastikövningar. Bland annat handstående nedrullningar som jag försökt få till ett tag nu och som jag äntligen börjar fatta hur de ska göras.



Därefter tog vi ut kulorna i regnet och lekte lite till. Massor med clean/press/snatch-kombinationer och olika jongleringsövningar tills kulorna var leriga, gräsmattan full med kratrar och vi var dyblöta av svettblandat regn. Och sen in igen för lite chins och söndagsstädning på det.